Abony Város
Szeretettel köszöntjük Önt Magyarország szívében, Pest Megye déli zugában. Budapesttől mintegy órányi autóútra - a 4. sz. fűútvonalon, Cegléd és Szolnok között - található ez a természeti kincsekben, látnivalókban és programokban gazdag település. Reméljük, megtetszik Önnek Országunk eme kicsiny kis szeglete és kedvet kapnak ahhoz, hogy felkeressenek bennünket, és az itt kínált lehetőségek kellemes kikapcsolódási lehetőséget kínálnak mai felgyorsult világunkban. Kellemes olvasgatást, böngészést kívánunk turisztikai oldalainkon.
Városháza
A Polgármseteri Hivatal épülete 1904-ben épült, Jablonszky Ferenc tervei alapján. Az egyemeletes, eklektikus középület földszinti része megépítését követően hosszú ideig üzleteknek adott helyet, közhivatal csak az emeleti részen működött. A közintézményt a felszabadulás előtt Városházának nevezték (pincéjében akkor börtön volt), 1990-ig Tanácsházaként működött, majd a rendszerváltást követően ismét visszanyerte a Városháza elnevezést.
Városi Termálfürdő
A családias környezetben elhelyezkedő családias kialakítású strand nem csak a helyi lakosság, hanem a környező településekről és messze földről érkező vendégek kedvelt pihenőhelye is. A létesítmény kicsi, de rendkívül hangulatos. Kis- és nagymedence, gyógymedence várja a sportolni, megmártózni, pihenni vágyókat. A Strandfürdő területén elhelyezkedő műemléknek nyilvánított patinás kúriában Egészségmegőrző központ kapott helyet. Súlyfürdő, szauna, fizikoterápiás kezelési lehetőség, gyógymasszázs, pezsgő- és ülőfürdő, gyógymedencék kínálják a gyógyulás és felfrissülés páratlan élményét.
Közösségi Ház
Abony Város Önkormányzata támogatást nyert a Lehetőségeink Fő Tere - Abony Város integrált településközpont fejlesztése című KMOP-5.2.1/B-09-2f-2010-0011 azonosító számú pályázaton az Új Széchenyi Terv keretében. A pályázat részeként épül meg Abony Város Közösségi Háza- Komplex kulturális, oktatási, művészeti központja és ezzel egyidejűleg az új Zeneiskola, amely az Önkormányzat önerős vállalkozása.
Kinizsi Városkapu
Kinizsi Magyar Balázsnak - Mátyás hadvezérének vezértársa volt, akit 1472. május 20-án Budán kelt és Báthory István országbíró előtt kötött megállapodásában Magyar Balázs fiává fogadott. Mivel Weseni (Vezsenyi) László királyi főlovászmester fiú - gyermek nélkül halt meg, így birtokai Vásonkővára, Vázsony és a Külső-Szolnok megyei Abony, Paládics, Tószeg, Bög, Kécske, Kürt, Tas stb. faluk az 1473. január 8-án kiállított szabadalmi adománylevél alapján Magyar Balázs tulajdonába kerültek. Leánya Benigna Kinizsi Pál felesége lett, aki felesége jogán birtokolta a területet. Az egykori Kinizsi hagyományokat ápolva, fenntartva épült meg a Kinizsi Városkapu.
2018 július 02 hétfő - 11:52:15     Hivatali hírek      Hozzászólás0

halapi_sandor_europa_bajnok_helyezettek_abonyban_abonyi_abony_abony.hu_2018.jpg   Két világbajnoki aranyérem után most már egy Európa-­bajnoki elsőséggel is büszkélkedhet az egészen a közelmúltig egy 200 éves járművel versenyző Halápi Sándor. A tiszakécskei sportember esztendőre pontosan 50 éve kezdte a kerékpározást.

   Csehországban, pon­tosabban Brnóban rendezték meg a velocipéd- és a drais-­ (futógép) Európa-bajnokságot. Az elmúlt évben is ez a város adott helyet a jelentős eseménynek.

   Halápi Sándor akkor is ott volt, de egy balesetet szenvedett. Vezető pozícióban kettétört a futógépváza. Annyit tudni kell a futógépről, hogy minden alkatrésze fából készült, lábbal kell hajtanai, jobban mondva inkább lökdöső mozdulatokkal kell előrejutni, ahogyan a mai gyerekek hajtják pedál nélküli műanyag futógépüket. Az elmúlt évben volt 200 éve annak, hogy Carl Drais szabadalmaztatta a futógépet. A súlya közel 30 kiló, nehéz egyensúlyban tartani, irányítani és mozgásban tartani.

A befutás pillanatában

– Azért is indultam ebben az évben is a futógéppel, hogy megnyugtassam magam – nyilatkozta a versenyt követően Halápi Sándor –, nem szerettem volna ugyanis, ha megmarad az elmúlt évi kudarcélmény. Az Európa-bajnokságon egy mérföldet (1600 métert) kellett a versenyzőknek teljesíteni, ennél nagyon kevesen vállalnának többet. Én voltam az – most inkább nem is minősítem magam –, aki tavaly a világbajnokságon 80 kilométert ment vele. Mi tagadás, szét is mentek azon a viadalon a lábaim. Akkor 160 kilométeren bárki, bármilyen veterán kerékpárral elindulhatott. Hídvégi Jánossal ketten vágtunk neki a távnak futógéppel. Ő negyven, jómagam pedig nyolcvan kilométert mentem, tovább ugyanis nem bírta a futógép. Valószínűleg a rázkódástól törhetett ketté, a pálya ugyanis nem volt túlságosan jó állapotú. De azt is el kell mondanom, hogy a verseny előtt már közel kétezer kilométert mentem vele a Lakitelek–Nyárlőrinc közötti kerékpárúton, mivel az jó minőségű, és szerencsére nem túl nagy forgalmú út. Én inkább a hosszú távokat szeretem, de a futógéppel az rettentően nehéz. 

   A futógépet össze sem lehet hasonlítani a velocipéddel, annál ugyanis jóval nehezebb. A brnói Eb jó hangulatú verseny volt. A velocipéddel száz, vagy negyven kilométeres távon lehetett versenyezni. Utána következtünk mi a futógépekkel. A rajtnál vettem észre, hogy az egyik nagy ellenfelem, Pavel Ribakov is ott van, aki az elmúlt évben Kalsruhéban, a világbajnokságon szintén egy mérföldön legyőzött. Arra számítottam, hogy ezúttal is nagy versenyt vívunk. A taktikám nem jött be, mert azt terveztem, hogy hátra maradok, megnézem, hogy ki az erős, de senki sem akart vezetni. Akkor döntöttem úgy, hogy essünk túl rajta minél hamarabb, és megindultam. Hallottam, hogy valaki jön mögöttem, és megláttam Pavelt. A célegyenesben volt egy vízelvezető mélyedés. Amikor a verseny előtt bejártam a pályát, megnéztem, hogyan kell fordulni, hogy ne menjek bele. Sikerült is a belső íven mennem, Pavel viszont nagyobb ívben vette a kanyart, és ez akkora előnyt adott nekem, hogy egy fél kerékkel meg tudtam előzni – tekintett vissza a brnói Eb-re.

   Halápi Sándort ötven évvel ezelőtt igazolták le a Szolnoki Cukorgyár országúti kerékpáros csapatába. Tizenhárom évig versenyzett. Négyszer első osztályú, háromszor aranyjelvényes ifjúsági minősítést szerzett.

halapi_sandor_europa_bajnok_eredmenyhirdetes_utan_abonyban_abonyi_abony_abony.hu_2018.jpg

   A katonaság ideje alatt nem sportolt, de utána elkezdett futni. Megismerkedett Schirilla Györggyel, aki a hosszútávú futásai mellett a jeges Duna átúszásáról volt híres. Vele több alkalommal is együtt edzett. Ezt követően áttért a triatlonra. Magyarországon az első triatlonversenyen, a Vasi Vasemberen hatodik lett, az első hosszútávú versenyen, a Balatonnál pedig legjobb magyarként a negyedik helyen ért célba. Ezen belelkesedett és nyolc évig űzte ezt a sportot. Közben vállalkozó lett, Cegléden lakott, Abonyban dolgozott és kerékpárral járt át. A velocipéddel tizennégy évvel ezelőtt került közelebbi kapcsolatba, mikor Tiszakécskére költözött. Először csak kedvtelésből ült rá, majd versenyekre is elment és lett kétszeres világbajnok 160 kilométeres távon.

   Halápi Sándor 62 évesen úgy döntött, hogy befejezi a kerékpározást. Nem úgy, hogy szögre akasztja, és rá sem ül. Edzeni továbbra is fog, de versenyeken már nem áll rajthoz. Úgy érzi, amit akart, azt már elérte. Ahhoz, hogy újabb sikereket tudjon elérni, még többet kellene edzenie, de a munkája miatt (kerékpáros boltja van Tiszakécskén és javításokkal is foglalkozik) ezt már nem tudja vállalni. Elégedetten hagyja abba ezt a sportot.
 
Szerző: Szentirmay Tamás 
Forrás: Petőfi Népe/ baon.hu

Szívből gratulálunk Sándornak a kerékpáros pályafutása alatt elért eredményeihez! További jó egészséget, hasznos időtöltést kívánunk neki a jövőben! Darányi Erika